Twee restaurantconcepten van Jamie Oliver willen 200 miljoen pond (278 miljoen euro) kapitaal aantrekken.
In opdracht van Olivers bedrijf is de Royal Bank of Canada bezig investeerders te benaderen, schrijft de Guardian. De twee merken, Jamie’s Italian (met binnenkort een vestiging in de Rotterdamse Markthal) en steakhouse Barbecoa, willen internationaal uitbreiden.
De omzet van Jamie’s Italian steeg met 10 procent tot 101,8 miljoen pond afgelopen boekjaar, maar de winst daalde met 22 procent naar 5,6 miljoen pond, wegens “toegenomen concurrentie, hevige prijsverlagingen in de branche en druk op de consumentenbestedingen”. De omzet van Barbecoa steeg met 7 procent tot 9,5 miljoen, en de winst was 1,2 miljoen pond, een toename van 4 procent.
Zeven bedrijven
Oliver is directeur van zeven bedrijven, voor zover bekend. Zijn vermogen wordt geschat op 180 miljoen pond. Oliver werd in 1997 gespot door tv-producenten nadat hij voorkwam in een documentaire over het Londonse restaurant waar hij toen werkte. Hij was die dag toevallig op het werk om een zieke collega te vervangen. Na uitzending van het programma kreeg hij aanbiedingen van vijf productiehuizen. Zijn tv-programma The Naked Chef begon in 1999.
Eén van de mogelijke investeerders is de investeringsgroep 3i, maar het is nog onzeker of i3 in het bootje stapt. Het fonds heeft net een herstructurering doorgevoerd, waarbij veel deelnemingen werden verkocht. 3i streeft naar een portefeuille van maximaal 40 merken, terwijl het afgelopen maart nog 65 merken in bezit had.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl